Legetøj og alder
Når der er et barn eller måske flere i familien eller vennekredsen, kan det være svært at følge med, når det kommer til det hav af mærkedage og højtider, der skal markeres. Der er dåb eller navngivningsfest, jul og naturligvis fødselsdage. Ofte er gaverne, særligt for de yngste, en essentiel del af disse særlige særlige dage. Forventningerne er høje, og der er meget at leve op til. Og som vi alle ved, er det er som regel ikke de bløde pakker, der er i høj kurs hos de små. Nej, legetøj er hvad børnene vil have.
At gå på legetøjsindkøb kan være som at bevæge sig ud i en jungle. Børn udvikler sig hurtigt, og det kan forekomme utrolig svært at følge med i, hvad der er interessant og hvornår. Barnet skal stimuleres, men ikke overstimuleres – leg skal være lærerig, men også sjovt. Kategorierne inden for legetøj er nærmest uendelige. Som et supplement til de klassiske legetøjstyper, som vi, der er voksne nu, kender fra vores egen barndom (tegne- og maleudstyr, transportlegetøj som biler, tog, trehjulede cykler, barbiedukker, dukker og dukkehuse, sjippetov, bolde og så videre) er der kommet en helt ny verden af spil, gadgets og andet elektronisk udstyr til på markedet. Det er ikke nemt at holde styr på, og særligt ikke når børnene udvikler sig så hurtigt, som de gør. Det er svært at følge med! Heldigvis er meget legetøj udstyret med et mærke, der viser, hvilken aldersgruppe, produktet passer bedst til.
Det er dog ikke altid, at der gives én et sådant pejlemærke, og særligt ikke, hvis legetøjet købes i mindre butikker eller på nettet. I denne forbindelse kan man oplagt gøre brug af sit eget kendskab til det barn, som legetøget er til. Børn udvikler sig individuelt og har individuelle interesser, og dette aspekt er derfor vigtigere end meget andet, når man skal gøre det rette køb. Hvad er barnet interesseret i? Er han eller hun kreativt orienteret? I så fald kan man overveje at indkøbe malegrej, tusser, farveblyanter, malebøjer, modellervoks, ler eller – hvis barnet er lidt ældre – en bog om tegning, maling og/eller modellering. Det er også en god idé at overveje hvordan barnet er kreativt – det kan være interesseret i visualitet eller det kan have en interesse for det auditive, musikalske. I så fald er det oplagt at investere i musikinstrumenter. Her kan det godt lande i den lidt dyrere ende, men ikke nødvendigvis – der findes også billige, enkle instrumenter som for eksempel blokfløjter, kazoos samt percussion- og slagtøjsinstrumenter.
Det kan også være, at barnet er mere fysisk anlagt. Her er der igen en lang række muligheder inden for legetøj, der er gode i forbindelse med kropslig udfoldelse. Det kan være bolde, asfaltkridt, badelegetøj eller, hvis barnet er lidt ældre, helt almindeligt sportsudstyr. Igen her kan det være en idé at overveje, til det lidt ældre barn, bøger om sport. Er barnet interesseret i både fysisk udfoldelse og musik eller kunst, er en oplagt idé at give legetøj, der inviterer til dans.
Der er også legetøj, der er møntet på mere stillesiddende lege. Det kan være, som nævnt tidligere i artiklen, biler, tog, dukker, barbiedukker eller byggelegetøj. Denne sidste kategori er også aktuel i forhold til de kreativt orienterede børn. Byggelegetøj findes i alle mulige genrer og sværhedsgrader, lige fra Duplo og andre enkle klodstyper til de mindste over Playmobil og til Lego Technic, som repræsenterer et højt avanceringsniveau.
Når dette er sagt, er det naturligvis også vigtigt at huske, at børn er meget åbne væsener. I vores tid, hvor talent, fokus og målretning er i høj kurs, er det essentielt at huske på, at børn skal have lov til at eksperimentere. Således skal man være åben for at give barnet et stykke legetøj, der inviterer til andre form for leg end dem, som barnet umiddelbart føler sig draget imod. Vigtigheden af at barnet tilskyndes til at prøve at smage på mange forskellige ting kan ikke understreges nok. Derfor: Eksperimentér! Vær impulsiv! Har du en sjette sans, som siger dig at en bestemt gave vil være den rigtige for den lille, er der en god mulighed for at der er noget om snakken.
Legetøj og sikkerhed
Et felt, der er vigtigt uafhængigt af barnets alder og interesser er sikkerhed. Dette aspekt er naturligvis helt grundlæggende, når det kommer til indkøb af legetøj, og der følger her en introduktion til forskellige typer af mærkning, som man kan holde øje med, når man går på legetøjsindkøb og gerne vil være sikker på at det legetøj man kommer hjem med er risikofrit.
CE-mærket. CE-mærket er EU’s mærkning af legetøj som er tilladt, og produkter skal være i besiddelse af dette mærke for at kunne forhandles i Europa. Når legetøjet har dette mærke, kan man være sikker på, at det ikke indeholder allergifremkaldende parfumestoffer og at det lever op til diverse grænseværdier for afgivelsen af sundhedsfarlige stoffer som for eksempel tungmetaller.
Svanemærket garanterer, at et produkt lever op til en række skrappe miljøkrav. Man kan ved svanemærket legetøj være sikker på, at produktet er fri for ftalater og parfume. Desuden garanterer denne mærkning at legetøjets belastning af miljøet er blevet vurderet ud fra dets levetid.
Varefakta minder om Svanemærket, men stiller dog ikke helt så skrappe krav. Man kan dog ved Varefakta-mærkning være sikker på, at legetøjet ikke indeholder pvc og azofarvestoffer.
De forskellige mærkninger er gode at have i forbindelse med legetøjsindkøb, men det er naturligvis også vigtigt at bruge sin egen sunde fornuft. I den forbindelse er det vigtigt at være opmærksom på eksempelvis størrelse (legetøj til små børn skal som hovedregel være mindst fem centimeter på alle leder, så det ikke kan sætte sig fast i svælget eller halsen), snore (legetøj må ikke have snore, der er over 18 centimeter – undgår man dette, undgår man, at barnet kan få snoren om halsen hvilket kan medføre kvælning) og støj (legetøj, der har for høj en lyd eller impulsstøj kan give skader på barnets hørelse).